KLIK SINI..TABUNG LINUS SKKT

MAKLUMAN

SELAMAT KEMBALI KE SEKOLAH & SELAMAT DATANG KEPADA MURID-MURID TAHUN 1 BAGI TAHUN 2013.

Selasa, 30 Ogos 2011

SALAM AIDILFITRI

LINUS SKKT

Majlis Penutup Ihya' Ramadhan 1432H telah berlangsung pada 26 Ogos 2011 (Jumaat) di dewan SKKT.  Pada majlis tersebut juga pihak sekolah menghulurkan sumbangan sempena Aidil Fitri kepada anak-anak yatim dan juga anak miskin. Beberapa orang murid LINUS juga terlibat dalam majlis ini. Di bawah ini ada gambar-gambar yang sempat dirakamkan oleh Jawatankuasa Program LINUS SKKT.
Adik Ammar mendapat sumbangan Aidil Fitri
Adik NurSakinah juga menerima sumbangan  
Semoga Aidil Fitri kali ini memberi kegembiraan kepada mereka. Selamat Hari Raya Aidil Fitri juga kepada :
semua warga pendidik..





Sabtu, 20 Ogos 2011

TAHNIAH

LINUS SKKT

Salam 1 Malaysia,
Selepas Ujian Saringan 5, 4 orang murid Linus  Tahun 2 ( Kohort 1) telah berjaya ke aliran perdana. Mereka ialah adik Muhamad Ammar, adik Wafiq Daniel,adik Balqis, dan adik Muhd Raqib. Tahniah dan jutaan terima kasih kepada guru pemulihan iaitu Puan Khatijah Sajat yang telah banyak membimbing murid-murid Linus Kohort 1 ini. Semoga dua orang lagi murid Linus Kohort 1 akan ke aliran perdana pada Ujian Saringan yang akan datang.

Hadiah galakan kepada murid Linus yang berjaya ke aliran perdana
GPK 1, En. Rahmat Ali menyampaikan hadiah galakan.

Rabu, 17 Ogos 2011

MBMMBI

LINUS SKKT

2 bahasa ajar Sains, Matematik
Oleh Magendran Rajagopal dan Nik Sukry Ramli
bhnews@bharian.com.my
2011/08/17

Kerajaan pertimbang pilihan sekolah guna bahasa Malaysia, BI

PUTRAJAYA: Kerajaan masih mengkaji kemungkinan menggunakan dua bahasa untuk mengajar Sains dan Matematik di sekolah, walaupun pada dasarnya program Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) akan menggantikan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata kajian itu dibuat dalam konteks mengekalkan dasar MBMMBI tetapi pada masa sama, menimbang sama ada tawaran atau pilihan boleh dibuat kepada mana-mana sekolah yang berminat menggunakan bahasa Inggeris tanpa menimbulkan masalah.

"Apa yang kita utamakan dalam dasar baru ini ialah bagaimana kita nak perkukuh bahasa Inggeris. Ramai ibu bapa berminat pembelajaran dan penguasaan bahasa Inggeris, sebab itu apabila ada saranan sebegitu, ada pihak meminta sama ada kita boleh beri kelonggaran.

"Perkara ini masih pada peringkat kajian oleh sebuah jawatankuasa kecil yang ditubuhkan dan dipengerusikan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abdul Ghafar Mahmud," katanya pada sidang media selepas majlis pengumuman pemenang Pertandingan Kreatif Sains dan Matematik Kebangsaan 2011, di sini semalam.

April lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata kerajaan akan mendapatkan maklum balas ibu bapa sebelum memutuskan pelaksanaan PPSMI di sekolah selain mengkaji kemungkinan subjek itu diajar dalam bahasa Inggeris di sekolah terpilih tanpa mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran.

Beliau berkata, buat masa sekarang, tumpuan diberi terhadap kaedah memperkukuh pembelajaran bahasa Inggeris di sekolah.

Katanya, pelajar didapati kurang kemampuan menguasai bahasa Inggeris, sekali gus memerlukan kajian lebih mendalam kerana kerajaan tidak mahu melaksanakan sesuatu dasar tetapi tidak mempunyai guru terlatih bagi menjayakannya dan akhirnya tidak mencapai apa yang diharapkan.

Justeru, katanya, kerajaan perlu mengambil pandangan menyeluruh kerana cadangan yang bagus pun tidak bermakna jika tidak ada kemampuan melaksanakannya, seperti PPSMI , yang diiktiraf bagus tetapi kebanyakan sekolah tidak ada guru yang cukup fasih bahasa Inggeris bagi mengajarnya.









Isnin, 15 Ogos 2011

BERMAIN DAN KANAK-KANAK

LINUS SKKT
 
Bagi kanak-kanak = bermain merujuk kepada aktiviti yang dilakukan oleh mereka sepanjang hari. “ Playing is living and living is playing” iaitu menganggap aktiviti bermain sebagai kehidupan mereka, dan kehidupan adalah dengan bermain

Faedah-faedah bermain kepada kanak-kanak

1. Membina kemahiran sosial dan emosi kanak-kanak
2. Membina kemahiran bahasa
3. Membina kemahiran berfikir
4. Meningkatkan kemahiran berkomunikasi
5. Kebolehan merancang dan menyelesaikan masalah
6. Berimaginasi dan kreatif
7. Kanak-kanak dapat belajar untuk mengambil giliran,kongsi tanggungjawab dan
menyelesaikan masalah dengan kreatif
8. Meningkatkan empati
9. Memahami perasaan orang lain
10. Bina keyakinan diri
11. Kanak-kanak boleh mengajuk dengan baik apa yang dikatakan oleh ahli keluarga
dan guru
12. Dapat perkataan baru semasa bermain
13. Dapat belajar perkataan yang membantu kanak-kanak dalam mencipta cerita dan
permainan
14. Membantu dalam proses membaca dan menulis kelak
15. Tambah perbendaharaan kata apabila bermain secara tematik
16. Dalam masa yang sama mereka mengajar perkataan-perkataan baru
17. Mereka dapat belajar tentang komunikasi apabila berbincang idea bermain
dalam situasi yang pelbagai
18. Apabila sekumpulan kanak-kanak bermain bersama mereka dapat berkongsi
pengalaman antara satu sama lain

LANGSANG (MISBEHAVIOUR)

LINUS SKKT

Langsang (misbehaviour) di kalangan kanak-kanak selalunya dikaitkan dengan tingkahlaku menggigit rakan, membuang atau membaling barang-barang permainan, menggunakan perkataan yang tidak sesuai, membuli kanak-kanak lain, menjerit apabila rasa marah dan sebagainya. Kanak-kanak menunjukkan tingkahlaku langsang yang tertentu mengikut peringkat umur. Sebagai contoh, bagi kanak-kanak yang berumur 2 tahun, tingkahlaku langsang yang selalunya ditunjukkan adalah seperti menggigit, mencakar dan menjerit apabila marah. Bagi kanak-kanak berumur 5 tahun pula, tingkahlaku yang ditunjukkan adalah seperti menipu, mencuri, menjawab apabila dimarahi dan menggunakan perkataan yang kasar apabila bercakap.


Punca-Punca Yang Menyebabkan Berlakunya Tingkahlaku Langsang :-
Terdapat beberapa punca yang menyebabkan kanak-kanak menunjukkan tingkahlaku langsang. Antaranya ialah:

• Rasa tidak selesa
Kanak-kanak yang letih, lapar atau tidak sihat selalunya cepat marah, meragam, merengek dan gelisah. Ini kerana mereka kurang memahami kemahiran mengawal emosi. Mereka tidak tahu cara yang sesuai untuk menyatakan keperluan melalui lisan atau melahirkan perasaan ketegangan.

• Tidak mengetahui sama ada tingkahlaku itu betul atau salah
Tingkahlaku yang ditunjukkan oleh kanak-kanak biasanya dipelajari melalui pemerhatian terhadap persekitaran. Kanak-kanak tidak dilahirkan dengan pengetahuan tentang kesemua peraturan yang ada dalam kehidupan. Mereka mencuba sesuatu tingkahlaku tanpa mengetahui sama ada tingkahlaku itu sesuai atau tidak, betul atau salah.

• Inginkan perhatian
Kanak-kanak perlukan perhatian, sokongan, dan kasih sayang kerana ia merupakan sebahagian daripada keperluan yang perlu dipenuhi dalam kehidupan. Apabila kanak-kanak merasakan diri terpinggir, mereka akan cuba mendapatkannya sama ada dengan bertingkahlaku yang sesuai ataupun tidak, contohnya menolong guru atau menganggu rakan-rakan.

• Takut kepada sesuatu perkara
Perasaan takut kepada sesuatu juga menyebabkan kanak-kanak bertingkahlaku langsang. Takut kepada individu, haiwan atau benda boleh mengakibatkan kanak-kanak menjerit dan menangis.
Kaedah Untuk Mengawal Tingkahlaku Langsang :-
Bagi mengawal tingkahlaku langsang di kalangan kanak-kanak, terdapat beberapa cara yang boleh dilakukan oleh guru. Kaedah yang dilakukan ini berpandukan prinsip-prinsip pembelajaran dalam modifikasi tingkahlaku, iaitu prinsip peneguhan, penghapusan, dan hukuman.

• Peneguhan
Apabila kanak-kanak menunjukkan tingkahlaku yang baik, mereka dipuji supaya tingkahlaku ini dapat diteruskan. Bagi mengelakkan kanak-kanak bertingkahlaku langsang, konsep peneguhan negatif boleh digunapakai, di mana kanak-kanak akan diberi perhatian sekiranya tidak menunjukkan tingkahlaku tersebut.

• Penghapusan
Penghapusan adalah satu cara untuk mengurangkan atau menghapuskan sesuatu tingkahlaku yang tidak diingini. Penghapusan bermaksud tidak mempedulikan tingkahlaku langsang yang kanak-kanak tunjukkan. Walau bagaimanapun, prinsip ini digunapakai sekiranya peneguhan yang diberi menyebabkan kanak-kanak bertingkahlaku langsang. Ini bermakna, jika perhatian daripada guru menyebabkan murid mengganggu rakan yang lain, maka guru tidak mempedulikan murid itu lagi supaya tingkahlaku tersebut dapat dihapuskan.

• Hukuman
Terdapat beberapa bentuk hukuman yang boleh digunakan untuk mengelakkan kanak-kanak terus bertingkahlaku langsang. Antaranya memberi hukuman fizikal, membuat teguran, time-out dan response cost. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang perlu diberi perhatian sebelum melaksanakan hukuman termasuk reaksi agresif yang mungkin timbul daripadanya, menghasilkan tingkahlaku mengelak atau melarikan diri, dan berkaitan dengan isu etika.

EMOSI DAN KANAK-KANAK

LINUS SKKT


Emosi diskrit merupakan emosi asas yang dapat dikesan melalui air muka- seperti suka,terkejut,takut,
marah,sedih atau duka dan minat yang dipercayai timbul pada peringkat awal masa bayi. Pada usia bayi berumur kurang dari tiga bulan,bayi sudah pandai senyum kepada penjaganya.Kegembiraan terukir pada awalnya dengan senyuman dan kemudian ketawa dengan girang.Bayi tersenyum dan ketawa apabila mereka dapat menguasai kemahiran baru dan sebagainya.

Emosi juga mempengaruhi kesihatan fizikal kanak-kanak.Apabila kanak-kanak mengalami tekanan psikologikal,mereka akan mengalami pelbagai masalah kesihatan daripada bayi hingga dewasa.Seterusnya Stress boleh perlahankan aktiviti penghadaman dan kanak-kanak akan berisiko untuk sembelit,cirit-birit dan ulser(Donatelle&Davis,2000;Friedman,2002)

Kanak-kanak yang kurang mendapat kasih-sayang akan kurang juga rasa kasih-sayangnya pada orang lain apabila dewasa

Kanak-kanak yang tidak mendapat makanan yang seimbang mudah terarah kepada penyakit

Kanak-kanak mempunyai perasaan malu sekiranya ditegur oleh ibu atau penjaganya.Semua ini dikenali sebagai emosi perasaan malu(self-conscious) dan dalam jangka panjang boleh memudaratkan keyakinan diri kanak-kanak tersebut.(Saarni & Mumme ,&Campos ,1998).Mula dapat dilihat pada 18-24 bulan cth:menyorokkan muka gunakan tangan
(Barrett,1998;Lewis et al.,1989).

Ahad, 14 Ogos 2011

Kemahiran Bacaan Asas

LINUS SKKT


Ada beberapa pendekatan yang boleh digunakan bagi membolehkan murid menguasai kemahiran asas dalam bacaan.
1. Kaedah Fonik
  • kaedah ini memberi fokus kepada cara mempelajari perkataan yang belum dikenali dengan bunyi bahasa. Contohnya, huruf ‘m’ disebut apabila memakan sesuatu yang sedap.
  • selepas murid mengenal bunyi huruf, diperkenalkan pula nama huruf dan bentuk huruf. Bunyi-bunyi huruf dicantumkan sehingga terbentuk perkataan yang sempurna.
2. Kaedah Suku Kata
  • kaedah ini bermula dengan mengeja suku kata perkataan bermakna. Contohnya, ‘ka’ + ‘yu’ = kayu
  • Proses mengeja dan membatang perkataan ini perlu dimulakan dengan mudah iaitu bermula dengan dua suku kata (KVKV), kemudian dikembangkan menjadi tiga suku kata (KVKVK) dan seterusnya menjadi empat suku kata (KVKVKVKV), penggunaan diftong (VV) dan konsonan berganding (KK).
3. Kaedah Cantuman
  • kaedah ini adalah berdasarkan suku kata bagi perkataan bermakna. Perkataan itu akan dicantumkan menjadi ayat yang lengkap.
  • contohnya :
  1. cin+cin = cincin
  2. i+bu       = ibu
  3. be+li      = beli
Ayat lengkap   = ibu beli cincin
Sebaik-baiknya, pengajaran dijalankan secara individu atau pun kumpulan kecil. Guru boleh memperkenalkan huruf vokal dan konsonan tetapi tidaklah mengikut urutan kerana itu akan membosankan murid.
Contohnya, guru menunjuk jari ke arah meja, kemudian mempamerkan kad perkataan ‘meja’. Selepas itu, guru boleh pula menayangkan pula kad huruf ‘m’, ‘e’, ‘j’ dan ‘a’.
Seterusnya letakkan buku di atas meja. Guru sebut ‘buku di atas meja’. Guru pamerkan kad perkataan ‘buku’ dan minta murid menyebut seta mengeja.
Kemudian, adakan permainan untuk murid-murid berdasarkan kad perkataan itu tadi.

Peranan Guru Bahasa/Guru Matematik/Guru Pemulihan

LINUS SKKT


 
1.1         Mengikuti kursus dalaman LINUS.
·         Dikendalikan oleh guru LINUS.
1.2         Membantu pelaksanaan dan penyelarasan semua Saringan.
1.3         Mengenal pasti murid-murid LINUS yang tercicir dalam arus perdana.
1.4         Membantu guru LINUS secara langsung dan tidak langsung dalam penyediaan bahan bantu mengajar untuk murid LINUS.
1.5         Membantu guru LINUS untuk mengenal pasti murid LINUS Tegar.
1.6         Merancang jadual waktu untuk murid LINUS Tegar.
1.7         Mengajar dan membimbing murid LINUS Tegar .
1.8         Menjalankan Diagnostik untuk murid LINUS Tegar.
1.9         Selepas saringan 2 Tahun 1 dan tahun berikutnya, guru pemulihan akan mengajar dan membimbing murid LINUS Tegar.

Peranan Guru LINUS

LINUS SKKT
 
          
1.1         Mengikuti kursus LINUS.
1.2         Melaksanakan P&P yang berkesan dan mengenal pasti murid LINUS.
1.3         Melaksanakan Diagnostik dan menganalisis dapatan Diagnostik. 
(Rujuk Lampiran 3a : Literasi dan Lampiran 3b : Numerasi)
1.4         Mentadbir kelas dengan baik.
1.5         Sentiasa mengadakan perbincangan dengan FasiLINUS.
1.6         Melaksanakan Diagnostik. (Rujuk Lampiran 3a : Literasi dan Lampiran 3b : Numerasi)
1.7         Memfailkan data.
1.8         Sentiasa mendalami kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
1.9         Menyediakan sudut LINUS.

Sabtu, 13 Ogos 2011

DIFTONG

LINUS SKKT


Huruf Diftong

Diftong dieja dengan gabungan dua huruf vokal yang dilafazkan sebagai bunyi luncuran.
Dalam bahasa Melayu terdapat tiga jenis huruf diftong yang dieja dengan gabungan
huruf vokal sebagai berikut: ai, au, dan oi

Jumaat, 12 Ogos 2011

Rabu, 10 Ogos 2011

KEMAHIRAN MENGEJA

LINUS SKKT


Pengenalan

Ejaan adalah proses memilih serta mengadun lambang-lambang untuk melahirkan bunyi-bunyi perkataan secara lisan atau bertulis.Kemahiran mengeja perlu dipelajari. Kanak-kanak perlu diajar mengeja. Sebahagian daripada kanak-kanak mahir mengeja tanpa bantuan guru. Ini adalah kerana kemahiran ini boleh diperolehi melelui kemahiran membaca. Tetapi ada juga kanak-kanak yang boleh membaca tetapi lemah dalam ejaan.

Punca kanak-kanak lemah dalam ejaan
Faktor-faktor yang biasa menyebabkan kanak-kanak lemah dalam ejaaan ialah :

i.              Lemah dari segi ingatan penglihatan (Visual Memory)
ii.             Lemah dari segi analisis pendengaran (Auditory Analisis)

Terdapat kanak-kanak yang lemah dari segi satu aspek sahaja dan ada juga kanak-kanak yang lemah dari segi kedua-dua aspek.

 Lemah mengeja dari segi ingatan penglihatan
i.              Mempunyai idea yang kurang jelas mengenai lambang-lambang yang mewakili bunyi-bunyi tertentu.
ii.             Tidak dapat mengingat atau membayangkan bentuk sebenar perkataan itu.
iii.            Pembalikan huruf: (b – d), (n –u) , (m – w) dsbnya.
iv.           Memilih  huruf-huruf   yang terlibat dengan betul tetapi salah dari segi susunan. Ct: rumah jadi ramuh , padat jadi dapat dsbnya.
v.            Mencampuradukkan huruf besar dengan huruf kecil. Ct. Saya jadi sAyA
vi.           Meninggalkan huruf-huruf tertentu di dalam perkataan. Ct. Tinggal jadi tingal, berenang jadi bernang dsbnya.
 
      Lemah mengeja dari segi analisis pendengaran
i.              Tidak dapat menentukan lambang yang mewakili bunyi.
ii.             Tidak boleh mengecam (mendengar) bunyi-bunyi yang terlibat di dalam perkataan itu.
iii.            Memilih lambang-lambang secara arbitrari dan rawak.
iv.           Besar kemungkinan lemah di dalam bacaan.
 
    Kaedah / teknik / pendekatan pemulihan ejaan

a.         STRATEGI ‘A’ (Mike Torbe – 1979)
i.    `Tuliskan perkataan itu di papan tulis atau kad dengan terang.
ii.     Sebutkan perkataan itu dengan jelas.
iii.    Murid ikut guru menyebut perkataan.
iv.    Beri masa untuk murid memerhati perkataan itu.
v.     Minta murid menuliskan perkataan itu dari ingatan.
vi.   Murid menutup perkataan yang tertulis dan eja. Jika betul, minta ia menuliskannya sekali lagi, jika salah,   ulang langkah 2 – 6.
vii.  Pastikan kanak-kanak menggunakan perkataan itu dalam kerja bertulis.

 b.         Pemulihan Cara Multi-Sensori (Fitzgerald – 1955)

i.          Murid diminta melihat dan menyebut perkataan itu dengan betul serta menggunakannya di dalam ayat.
ii.        Murid diminta membayangkan perkataan itu dan menyebut suku kata yang terlibat satu per satu. Kemudian murid diminta mengeja perkataan itu secara lisan, diikuti dengan menyalin di udara atau di atas perkataan itu sendiri.
iii.      Minta murid melihat semula perkataan itu dan kemudian lelapkan mata dan perhatikan gambaran perkataan itu dalam ingatan. Minta murid mengeja perkataan itu sekali lagi. Jika berlaku kesalahan, ulang proses di atas.
iv.      Minta murid menulis perkataan itu tanpa melihat kad contoh. Jika betul, tulis perkataan itu berulang kali.

   Aktiviti-aktiviti ke arah kemahiran mengeja

i.              Membina perkataan berirama sama di pangkal, di tengah atau di hujung.
Contoh:     labu,    laku,    lalu,      lagi
                  keladi,  selalu,  lelaki,   belalang
                  kala,    bala,    sila,      pahala,  menjala

ii.             Mendiskriminasikan perkataan. Cth: lelaki, kelapa, selipar, selalu, keladi

iii.            Melengkap atau mengimbuh perkataan
Contoh: makan  menjadi  dimakan, memakan, makanan, dimakannya, makanlah dll

iv.           Mencari perkataan di dalam perkataan
Contoh: di perkarangan : perkara, karang, karangan, ara, arang, rang

v.            Membina perkataan dari huruf-huruf dalam perkataan
Contoh: sapu menjadi usap, suap, paus, puas

vi.           Mengkelaskan perkataan mengikut jenis atau kumpulan

vii.          Mencari perkataan berlawan, berganda, dan jantina.

viii.         Permainan teka-teki

ix.           Permainan teka silang kata

x.            Aktiviti kamus, iaitu; mencari perkataan, memberikan perkataan seerti dan memberi erti perkataan atau sebaliknya.

LITERASI & NUMERASI

Definisi Numerasi Keupayaan untuk melakukan operasi asas matematik dan memahami idea matematik yang mudah serta mengaplikasikan pengetahuan serta kemahiran matematik dalam kehidupan harian mengikut bahasa pengantar di sekolah  
Definisi Literasi Keupayaan untuk membaca, menulis dan memahami perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk yang mudah serta mengaplikasikan pengetahuan tersebut dalam pembelajaran serta komunikasi harian dalam Bahasa Malaysia Satu daripada National Key Result Area (NKRA) “semua murid yang tidak mempunyai masalah pembelajaran berkeupayaan untuk menguasai asas literasi dan numerasi selepas tiga tahun mengikuti pendidikan rendah menjelang 2012”.

Program LINUS menyediakan instrumen saringan untuk menyaring, mengesan dan mengenalpasti penguasaan murid Tahun 1, 2 dan 3 .

REKABENTUK INSTRUMEN SARINGAN

Berdasarkan 12 konstruk (perkara) asas literasi dan numerasi yang merangkumi definisi literasi dan numerasi Kesemuanya tergolong dalam asas literasi dan numerasi sejajar dengan definisi yang telah ditetapkan oleh pihak Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) Murid yang menguasai kesemua 12 konstruk itu dianggap telah menguasai asas literasi dan numerasi. Murid yang tidak menguasai kesemua 12 konstruk itu akan melalui kelas pemulihan program LINUS atau kelas khas murid bermasalah pembelajaran.

DISLEKSIA



DEFINISI

Perkataan “disleksia” (dyslexia) adalah hasil gabuangan dua perkataan Greek iaitu “Dys” yang bermaksud kesukaran dan “Lexis” bermaksud perkataan atau dengan kata lain, kesukaran menggunakan perkataan. Istilah ‘buta huruf’ juga digunakan untuk kategori ini. Seorang Profesor Berlin pada tahun 1887, merangkap seorang pakar perubatan dan ‘ophalomotologist’ telah memperkenalkan perkataan ‘Disleksia’ (Hammond dan Hugges, 1996:3)
“Disleksia ialah satu ‘Disorder’ dalam kanak-kanak yang telah terima Pendidikan Biasa, tidak memperolehi kemahiran bahasa, bacaan, menulis dan ejaan yang setaraf intelek” (World Federation Of Neurology, 1968) Selain itu terdapat juga beberapa perkataan lain yang berkaitan dengan Disleksia, diantaranya ialah:-
  • Dyscalculia (Diskalkulia) iaitu seorang disleksia yang bermasalah dalam pengiraan ataupun matematik
  • Dysgraphia (Disgrafia) iaitu seorang disleksis yang bermasalah dalam bahasa
  • Dyspraxia (Dispraksia) iaitu seorang disleksis yang bermasalah dalam ko-ordinasi moto-mata-tangan
APA ITU DISLEKSIA?
Disleksia adalah satu masalah pembelajaran iaitu kesukaran mengenal huruf, membaca, menulis, mendengar dan bercakap disebalik pengajaran yang cukup dan peluang budaya yang sempurna. Sebenarnya masalah ini bukanlah satu penyakit dan ia tidak memerlukan ubat untuk mengubatinya, sebaliknya dengan program pendidikan yang sesuai masalah ini dapat dikurangkan. Disleksia juga bukan disebabkan kecerdasan yang lemah serta penglihatan tetapi seseorang disleksia tidak mengecam sesuatu dalam keadaan terbalik. Ternyata sekali disleksia menghuraikan sesuatu kelainan dalam otak, selalunya ia adalah pemberian Tuhan yang terus berkembang dalam diri seseorang dengan cara yang berlainan.
SIAPA YANG MENGALAMI DISLEKSIA?
Disleksia melibatkan orang dari pelbagai latar belakang tanpa mengira umur, jantina atau bangsa. Disleksia biasanya boleh diperturunkan daripada ibu bapa kepada kanak-kanak.
Jenis-jenis Disleksia
Disleksia boleh dikategorikan kepada tiga bahagian iaitu :
Disleksia visual (penglihatan)
Kesukaran utama yang dihadapi ialah untuk mengigat dan mengenal abjad serta konfugirasi perkataan. Simbol-simbol perkataan yang dicetak juga sukar untuk diterjemahkan. Kemungkinan untuk melihat abjad-abjad tertentu atau sebahagian perkataan adalah secara terbalik


Disleksia auditori (pendengaran)
Kesukaran untuk mengingat bunyi abjad, menganalisis bunyi mengikut suku kata perkataan dan menyusun atau menggabungkan suku kata bagi menyembunyikan perkataan. Bunyi percakapan yang tuturkan secara halus juga tidak dapat dibezakan. Masalah untuk membezakan bunyi vokal dengan konsonan juga dihadapi oleh disleksia auditori


Disleksia visual-auditori
Kesukaran mambaca yang amat teruk dan ini disebabkan oleh kelemahan untuk memproses tulisan secara visual dan audio

.
PUNCA-PUNCA DISLEKSIA
Mengikut Mercer, 1997; Hammond dan Hughes, 1996 dan Spaafford dan Grosser,1996, antara punca-punca disleksia ialah;
Keturunan atau genetik
Kebanyakan kes, terdapat beberapa ahli keluarga yang mengalami masalah-masalah yang sama. Kemungkinan punca ini boleh diwarisi yang membezakan adalah darjah keterukannya. Terdapat kajian yang dijalankan telah membuktikan disleksia desebabkan oleh kromosom 15, 1 dan 16 yang boleh diperturunkan secara turun-temurun

Biologi
Sejarah kanak-kanak disleksia biasanya adalah semasa dilahirkan tidak cukup bulan, kekurangan oksigen semasa dilahirkan atau kelahiran yang amat sukar. Faktor-faktor ini menjadi punca kelambatan atau ketidaksempurnaan perkembangan. Sebahagian daripada kerosakan otak yang menyebabkan kanak-kanak ini mengalami masalah belajar dan kerosalan ini minimum

Kematangan
Terdapat kanak-kanak yang lambat perkembangannya pada bahagian tertentu dalam sisitem saraf. Pada kebiasannya kanak-kanak lelaki lambat matang daripada kanak-kanak permepuan. Kelewatan kematangan pada kank-kanak merupakan salah satu kemungkinan punca disleksia
CIRI-CIRI DISLEKSIA
Kanak-kanak pra-sekolah :
- Kemahiran bertutur yang lambat dan sukar memahami arahan
- Suka mengganti perkataan dan hiperaktif
- Kemahiran motor kasar dan motor halus yang lemah
- Seringkali terlupa nama benda-benda atau pelajaran yang dipelajari
- Tidak merangkak semasa bayi
- Suka mendengar bacaan tetapi tidak berminat membaca sendiri
- Sifat ingin tahu tinggi, berminat terhadap pekara baru dan suka bertanya banyak soalan
Kanak-kanak

Sekolah Rendah :
6 hingga 9 tahun
- Kemahiran membaca, menulis dan mengeja yang lemah dan suka menterbalikkan perkataan, huruf dan nombor
- Menggunakan jari untuk mengira dan membaca
- Keliru dengan kiri dan kanan
- Tulisan cermin atau terbalik

9 hingga 12 tahun
- Kesilapan membaca, mengeja dan lemah dalam kefahaman
- Mengambil masa yang panjang untuk menyiapkan latihan
- Kesukaran menyalin maklumat dipapan putih atau buku teks
- Sukar mengikuti arahan lisan yang panjang
- Kelihatan tidak terurus semasa berada dirumah atau sekolah
- Kurang keyakinan dan menghadapi masalah tekanan jiwa
Sekolah Menengah :
- Kesukaran membaca dan terkeliru dengan perkataan dan ejaan yang tidak konsisten
- Kesukaran menulis karangan
- Keliru dengan nombor-nombor dan arahan oral
- Kesukaran mempelajari bahasa lain
- Lemah dalam kefahaman dan tidak mempunyai ramai kawan
- Jenis orang yang suka senyap
- Bercakap dengan nada yang kuat atau menjerit daripada konsisten
- Kurang kemahiran bersosial


MASALAH KANAK-KANAK YANG MENGHADAPI DISLEKSIA
Masalah utama yang dihadapi kanak-kanak disleksia kebanyakanya adalah dalam proses pembelajaran. Permasalahan ini boleh dikelaskan kepada;
Mengeja
Kelemahan mengeja akan menyebabkan kebolehan untuk menyampaikan pengetahuan yang diperolehi adalah terhad. Untuk tempoh jangka mas yang panjang kelemahan dalam proses mengeja akan memberi kesan terhadap kelemahan membaca. Timbulnya masalah ini adalah berpunca daripada masalah-masalah awalan seperti terdapatnya kekeliruan dalam mengenal pasti huruf-huruf seperti;
m – w y –g – j u – n m – n

c – e p – q h – n b – d

Terdapat juga kekeliruan dalam membunyikan huruf seperti
t – h f – v

Membaca
Kesukaran ini menghadkan kebolehan kanak-kanak untuk mendapatkan maklumat daripada rujukan-rujukan yang berkaitan. Secara langsung ianya akan membuat kanak-kank merasa rendah diri dan tidak berkeyakinan. Mereka censerung menterbalikkan perkataan seperti:
Batu – tuba

Gula – lagu
Selain itu mereka juga melakukan pembalikkan dalam ayat. Contohnya seperti berikut:
pada masa yang sama – dapa masa yang masa
Kekeliruan perkataan antara Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris. Contohnya seperti berikut :
Bahasa Inggeris dengan Bahasa Melayu

Jam – jem
cat – cat

Menulis
Kanak-kanak ini juga mengalami kesukaran untuk memindahkan maklumat ke atas kertas. Mereka juga mengalami kesukaran untuk memegang pensel dan tidak dapat menulis mengikut garisan yang disediakan. Kanak-kanak ini juga cenderung menulis perkataan yang pelik-pelik

Bercakap dan mendengar
Terdapat juga diatara mereka yang mengalami kesukaran untuk bertutur. Mereka juga kelihatan seperti tidak mendengar atau mempedulikkan. Hal ini berlaku disebabkan kelambatan dalam proses maklimat yang diperolehi. Mereka juga tidak melakukan atau menyusun sesuatu mengikut susunan.

Nombor
Kanak-kanak ini juga menghadapi kesukaran dalam pembelajaran yang berkaitan dengan matematik mental. Terdapat kekeliruan terhadap tanda dan simbol dan suka menterbalikkan nombor yang sama. Contohnya seperti berikut :
3 – 5 – 8

9 – 6

Masalah fizikal, pengurusan diri dan sosial
- Pakaian sentiasa tidak kemas tetapi tidak kotor dan pandai membutangkan baju, kidal dan pandai mengikat tali kasut
- Kelihatan berminat dalam pelajaran tetapi dilabel pemalas dan kelihatan bodoh
- Skop penglihatan yang terhad di mana keliru antara depan, belakang, kiri, kanan,, atas, bawah serta pengamatan yang lemah

LANGKAH-LANGKAH MENBANTU KANAK-KANAK DISLEKSIA
- Membawa berjumpa dengan pakar pisikologi pembelajaran atau psikologi klinikal pada peringkat awal bagi tujuan menaganinya
- Membantu kanak-kanak memahami bahawa walaupun dia mungkin berbeza dalam banyak hal tetapi tetap disayangi.
- Menambah dan menggalakkan sebarang kemahiran istimewa bakat atau kebolehan semulajadi
- Sentiasa sabar melayani karenah mereka yang mana biasanya kecewa dengan kegagalan yang berterusan.
- Membacakan cerita untuk anak-anak serta menjadi ahli persatuan sokongan ibu bapa
- Memberikan bantuan dan latihan pembelajaran sebelum memasuki tadika
- Mengamalkan suasan kasih sayang serta bersikap perihatin dalam mengekalkan suasana harmoni
- Membuat aktiviti berkeluarga serta memberi bimbingan dalam bidang akademik
- Memberi kebebasan yang terbatas serta nasihat untuk mengenal identiti sendiri
- Mengamalkan konsep diri diberi ganjaran atau pujian contohnya bagus, pandai

Buku Panduan & Pengoperasian LINUS



Bahagian Pembangunan Kurikulum KPM telah mengeluarkan Buku Panduan & Pengoperasian LINUS dan telah diagihkan ke semua sekolah. Sila pastikan sekolah tuan/puan telah memiliki buku berkenaan.

Buku berkenaan menjelaskan yang antara lain :
1. Latar belakang program LINUS
2. Peranan
2.1 FasiLINUS
2.2 Guru LINUS
2.3 Guru Pemulihan
2.4 Pentadbir Sekolah
2.5 Pegawai Pelajaran Daerah
2.6 Pengarah Pelajaran Negeri
3. Dokumentasi asas yang perlu disediakan dalam pengoperasian program LINUS
4. Carta alir pengoperasian program LINUS
5. Instrumen pemantauan LINUS
6. Borang-borang pelaporan prestasi individu (Numerasi/Literasi)
7. Perancangan strategik .

PROGRAM LINUS



PENGENALAN

Ministery Key Performance Indicators (MPKI) KPM telah menyasarkan bahawa semua murid normal berkeupayaan untuk menguasai asas literasi dan numerasi selepas tiga tahun mengikuti pendidikan rendah menjelang 2012. Pembentangan konsep NKRA kepada YAB Menteri Pelajaran pada 10 Ogos 2009 memutuskan bagi mencapai MPKI 2, kemahiran guru dalam melaksanakan pemulihan dan bimbingan untuk mencapai literasi dan numerasi perlu ditingkatkan. LINUS mula dilaksanakan pada tahun 2010 melibatkan murid Tahun 1 di semua sekolah rendah (Kohort Pertama). Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) telah dipertanggungjawabkan untuk menerajui usaha mengatasi masalah literasi dan numerasi dalam kalangan murid sekolah rendah. Bahagian Pendidikan Guru (BPG) telah dipertanggungjawabkan memberi latihan kepada guru dengan kerjasama semua Jabatan Pelajaran Negeri melalui Bidang Matematik dan Bidang Bahasa Melayu di Sektor Pengurusan Akademik.

OBJEKTIF
1. Membimbing murid untuk mencapai literasi dan numerasi.
2. Memantau prestasi murid dalam Program LINUS.
3. Merangka program pemulihan pembelajaran murid LINUS.
4. Menjalankan kursus dalaman di sekolah khususnya kepada semua guru Tahap 1.

KUMPULAN SASARAN
Guru Tahap 1 Sekolah Rendah (Bermula dengan guru Tahun 1, 2010).

PELAKSANAAN PROGRAM
Pihak sekolah diminta mencalonkan wakil guru (seorang guru Literasi dan seorang guru Numerasi) kepada pegawai meja di Jabatan Pelajaran Negeri untuk menghadiri kursus LINUS peringkat negeri. Pada tahun 2010, kursus peringkat negeri dilaksanakan untuk guru Tahun 1 diikuti dengan guru Tahun 2 pada tahun 2011 dan guru Tahun 3 pada tahun 2012. Kursus ini dibimbing oleh Jurulatih Utama LINUS yang telah mendapat latihan pusat anjuran Bahagian Pendidikan Guru. Pengisian kursus melibatkan aktiviti ceramah, perbengkelan dan pembentangan. Guru tersebut wajib melaksanakan kursus dalaman kepada warga guru di sekolah khususnya kepada guru Tahap 1. Terdapat tiga peringkat saringan dijalankan setiap tahun iaitu pada bulan Mac, Jun dan September untuk memantau prestasi murid LINUS. Murid LINUS yang tidak mencapai aras konstruk yang ditetapkan diwajibkan mengikuti program LINUS menggunakan Modul LINUS yang dibekalkan oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum.

PENUTUP
Program LINUS merupakan satu pendekatan bersepadu yang perlu dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh supaya masalah literasi dan numerasi dapat dikesan dan dipulihkan seawal murid berada di Tahap 1. Perkara ini perlu diberi perhatian serius oleh pihak sekolah dan PPD selaku "ownership" kepada pelaksanaan LINUS di daerah kerana murid yang tidak menguasai kemahiran asas 3M merupakan kumpulan yang berisiko keciciran dan berhadapan dengan kesukaran memenuhi keperluan melanjutkan pelajaran dan kerjaya.

Selasa, 9 Ogos 2011

NKRA

1. Sub-NKRA Prasekolah

7 teras untuk meluaskan akses kepada pendidikan prasekolah yang berkualiti dan berkemampuan:
  1. Penubuhan Jawatankuasa Penyelarasan Prasokolah Kebangsaan dan Bahagian Prasekolah dan PERMATA Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
  2. Perlaksanaan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK)
  3. Menyeragamkan bantuan kepada murid prasekolah kerajaan
  4. Meningkatkan kualiti guru dan pembantu guru
  5. Menambah bilangan kelas prasekolah di kawasan miskin Bandar, luar Bandar dan pedalaman
  6. Meningkatkan Perkongsian Pintar Kerajaan-Swasta dalam pendidikan Prasekolah.
  7. Mewujudkan Sistem Maklumat Prasekolah Kebangsaan

2. Sub-NKRA Literasi dan Numerasi

NKRA – Peluasan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan
Setiap kanak-kanak* menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi selepas 3 tahun mengikuti pendidikan rendah pada akhir tahun 2012
*Kanak-kanak berkeperluan khas – didefinisikan sebagai murid bermasalah pembelajaran, masalah pendengaran, masalah pertuturan, masalah penglihatan, terencat akal, mempunyai pelbagai kecacatan, dan kurang upaya secara fizikal. Kurikulum khas literasi dan numerasi dibentuk untuk kanak-kanak berkeperluan khas.

3. Sub-NKRA Sekolah Berprestasi Tinggi

3.1 Mengangkat kualiti sekolah-sekolah yang terbaik

Meningkatkan kualiti pencapaian institusi pendidikan melalui peningkatan tahap autonomi dan akauntabiliti, membenarkan sekolah melaksanakan inovasi dalam pengurusan masing-masing (pemusatan dalam aspek kurikulum dan anggota perkhidmatan)

3.2 Menghasilkan pelajar yang cemerlang

Sebagai tempat untuk melatihkan pelajar cemerlang bertaraf antarabangsa dan yang menjadi personaliti unggul dalam semua bidang

3.3 Merapatkan jurang antara sekolah-sekolah di dalam sistem

Sebagai inspirasi kepada sekolah-sekolah lain untuk membangunkan kecemerlangan tahap yang lebih tinggi melalui bimbingan dan jaringan antara sekolah sekolah tersebut.

4. Sub-NKRA Tawaran Baru kepada Pemimpin Sekolah

Meningkatkan kualiti keberhasilan murid menerusi peningkatan prestasi pemimpin sekolah di Malaysia: