STRATEGI PENGAJARAN KEMAHIRAN MEMBACA
Kaedah Mengajar Bacaan
iv. Kaedah abjad/huruf
v. Kaedah pandang sebut/seluruh perkataan
vi. Kaedah fonik/bunyi
vii. Kaedah Gabungan Bunyi-kata
viii. Kaedah VAK
ix. Kaedah pelbagai deria - VAKT
x. Kaedah Fernald
xi. Kaedah Gillingham
Kaedah Abjad/huruf
Kaedah
ini merupakan kaedah yang paling biasa digunakan dalam mengajar mengeja
dan membaca perkataan. Kaedah ini mementingkan kanak-kanak mengenal
nama-nama huruf dari a – z. Selepas itu kanak-kanak diajar mengenali
huruf-huruf vokal a, e, i, o, u, huruf-huruf konsonan, dan diftong ai,
au,oi. Bunyi-bunyi huruf juga diperkenalkan pada peringkat ini. Selepas
itu huruf-huruf ini digabungkan bagi membentuk suku kata dan seterusnya
perkataan.
Contoh: Memperkenalkan huruf - a - z
Memperkenalkan huruf vokal a, e, i, o, u
Menggabungkan huruf konsonan dan vokal - ba, be, bi, bo, bu
Membentuk perkataan daripada suku kata - ba + tu batu
Seterusnya membentuk rangkai kata dan ayat mudah.
Kekuatan
kaedah ini adalah kerana sesuai dengan binaan perkataan bahasa Melayu
yang terdiri daripada suku kata yang tetap bunyinya. Kaedah ini juga
membolehkan kanak-kanak mengeja perkataan-perkataan baru yang belum
dipelajarinya. Selain itu, kaedah ini memberi asas yang kukuh dalam
membaca.
Kaedah Pandang dan sebut/Kaedah Seluruh Perkataan
Kaedah
ini sangat popular dalam mengajar bacaan dalam bahasa Inggeris, namun
guru boleh mencuba kaedah ini untuk mengajar membaca dalam Bahasa
Melayu. Melalui kaedah ini, pengajaran membaca adalah berdasarkan
perkataan-perkataan yang biasa (sight words) diguna seharian yang
membentuk kebanyakan pertuturan kita seperti saya, makan, lari, main,
emak, bapa dan sebagainya.
Guru
akan memperkenalkan beberapa perkataan dahulu dan diulang-ulang
menyebutnya. Kebiasaannya perkataan tersebut disertakan gambar dan
adalah diandaikan yang murid belajar secara pandang (visual). Kaedah ini
tidak menggunakan aktiviti mengeja sama sekali.
Sekiranya
murid tidak dapat menyebut perkataan tertentu, guru digalak menggunakan
fonik atau bunyi huruf, iaitu menghubungkan satu huruf dengan satu
bunyi untuk membantu pelajar menyebut perkataan tersebut. Misalnya bagi
perkataan ”rumah”, guru boleh membantu murid dengan menyebut bunyi huruf
”r” iaitu [ r ] dan kalau perlu membunyikan suku kata [ ru ]
Kaedah Fonik/bunyi
Kaedah
fonik adalah antara kaedah mengajar bacaan yang digemari oleh guru.
Kaedah ini menekankan kepada hubungan bunyi-bunyi dengan huruf-hurufnya.
Kaedah bunyi sesuai digunakan kerana susuk Bahasa Melayu yang terdiri
daripada suku kata yang tetap bunyinya.
Menurut
kaedah fonik, hanya bunyi huruf yang diperkenalkan terlebih dahulu dan
diikuti dengan membunyikan suku kata dan seterusnya membunyikan
perkataan. Dalam bidang fonetik, huruf tidak dieja tetapi terus
dibunyikan sebagai [ a ], dan begitulah bagi huruf-huruf dan suku kata
yang lain. Sebagai contoh, ba + ta terus disebut sebagai [ ba ] + [ ta ]
dan seterusnya disebut sebagai [ bata ].
[ b ] + [ a ] = [ ba ]
[ t ] + [ a ] = [ ta ]
[ ba ] + [ta ] = [ bata ]
Kaedah gabungan bunyi – kata
( Dari nama huruf dan bunyi kepada perkataan )
Kaedah
ini diperkenalkan oleh Profesor Isahak Haron, dan dalam kaedah ini
murid diajar langkah demi langkah, dimulai dengan bunyi huruf
digabungkan dengan nama huruf (abjad) dan bentuk huruf. Selepas itu
membina suku kata dan seterusnya perkataan. Latih tubi mengeja adalah
perlu berdasarkan pendekatan pelbagai deria (multisensory).
Contoh;
i. Guru tunjukkan huruf pada kad imbasan dengan gambar di sebelah belakang. Murid menyebut nama huruf tersebut.
ii. Guru menyebut perkataan dan bunyi huruf.
a
iii. Murid mengulangi menyebut perkataan dan bunyi huruf.
iv. Guru menyebut bunyi huruf dan kemudian menyebut nama huruf.
v.
Murid mengulang bunyi dan menyebut nama huruf, menulis huruf sambil
menyebutnya (terjemahkan bunyi yang didengar kepada tulisan) dan
seterusnya murid menulis huruf-huruf.
vi. Murid membaca apa yg telah ditulisnya, iaitu membunyikan huruf
(terjemahkan huruf yang ditulis kepada bunyi yang boleh didengar).
vii. Murid menulis huruf dengan mata tertutup untuk dapat merasakan huruf itu
Setelah murid sudah biasa dengan nama, bunyi, dan bentuk huruf, guru boleh teruskan dengan latih/tubi berikut;
i. Murid melihat semula kad imbasan dan membunyikan huruf dengan kuat (proses bacaan).
ii. Guru membunyikan huruf-huruf tertentu secara rawak. Murid menyebut nama huruf dan kemudiannya menulis (proses mengeja).
Hubungan
antara nama , bunyi, dan bentuk huruf hendaklah diajar terlebih dahulu
dengan pengetahuan bahawa sesetengah huruf adalah vokal dan sangat
diperlukan dalam setiap perkataan. Kemudian diajar huruf dan bunyi vokal
pula.
KESIMPULAN
Keupayaan
membaca di kalangan kanak-kanak adalah berbeza-beza dan guru hendaklah
memberi perhatian terhadap hakikat ini. Oleh itu guru hendaklah
memperkemaskan diri dalam kemahiran menyampaikan pengajaran bacaan.
Pengetahuan tentang kaedah-kaedah mengajar bacaan semata-mata tidak
mencukupi, sebaliknya guru perlu mempunyai kreativiti dalam penyampaian
pengajarannya. Kaedah membaca yang digunakan akan lebih berkesan dengan
penggunaan bahan bantu mengajar yang sesuai dan menarik. Bagi
kanak-kanak yang mengalami masalah bacaan yang teruk dan juga untuk
kanak-kanak berke[perluan khas, kaedah pengajaran pelbagai deria sangat
sesuai digunakan. Sekiranya guru memilih untuk menggunakan sesuatu
kaedah, maka guru hendaklah tetap dengan langkah-langkah yang disaran
dalam kaedah itu. Sekiranya guru tidak mengikut langkah-langkah yang
telah ditetapkan atau mengikut sebahagian darikpada langkah sahaja, maka
guru tidak boleh mengatakan yang dia menggunakan kaedah tersebut.
assalamualaikum... terima kasih di atas perkongsian ilmu yang bermakna ini.
BalasPadamAssalamualaikum, perokongsian yng amat bermakna terima kasih.
BalasPadamterima kasih atas perkongsian <3
BalasPadam