Kaedah Kawalan Vokal Berstruktur (KVB) adalah satu kaedah pengajaran kemahiran membaca Bahasa Melayu yang berasaskan kawalan vokal ( ba, ca, da, ga, ha, ja, ka, la, ma, ..... za).
Kaedah-kaedah lain seperti Kaedah Abjad, Kaedah Fonik, Kaedah Gabungan
Bunyi Kata, Kaedah Eklektik adalah berasaskan kawalan konsonan ( ba, bi, bu, be, bo).
Kaedah KVB mendedahkan kesedaran makna dan fonik secara serentak
dan berstruktur dan sistematik. Ia disesuaikan dengan perkembangan
kognitif kanak-kanak. Kaedah fonik didapati lebih banyak membantu
kanak-kanak dalam kemahiran bacaan awal berbanding kaedah bukan fonik.
Kaedah pengajaran fonik yang bersistematik sangat baik untuk kanak-kanak
prasekolah dan tadika.
Contoh pengajaran menggunakan kaedah KVB
- Guru memperkenalkan nama dan bunyi huruf [m], [a], [t], [s] dan [y] melalui perkataan (m,a,t,a,) dan (s,a,y,a).
- Murid membatangkan suku kata bermula dengan vokal /a/ (tanpa mengeja). Contoh: ma, ta, sa, ya
- Murid membina perkataan. Contoh: mata, mama, saya
- Murid membaca ayat mudah. Contoh: mata saya, mata mama, mata mama saya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan